Η στιγμή που οι απανταχού gamer περίμεναν έφτασε. Ίσως για πρώτη φορά περίμεναν τόσο πολύ για την ανακοίνωση του επόμενου κεφαλαίου στην ιστορία της κονσόλας PlayStation.
Το πρώτο PlayStation ή αλλιώς PSX εμφανίστηκε το 1994 στις Ιαπωνία - ΗΠΑ και το 1995 κατέφτασε στην Ευρώπη, το 2000 λανσαρίστηκε το PlayStation 2 στις ίδιες αγορές (Ευρώπη το 2001), ενώ το PlayStation 3 προσφέρθηκε στις αγορές με την ίδια ακολουθία, το 2006 και αντίστοιχα το 2007. Όπως γίνεται εμφανές ο κύκλος «ζωής» της εκάστοτε PlayStation κονσόλας ήταν περί τα 6 χρόνια. Λέμε «ήταν», καθώς το PS3 ήδη διανύει το όγδοο χρόνο ζωής του, χωρίς να έχει ανακοινωθεί καθόλου η επόμενη κονσόλα. Ναι μεν φήμες κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο για τη νέα κονσόλα εδώ και έναν χρόνο περίπου, ήτοι στα επτά χρόνια κυκλοφορίας του PS3, αλλά δεν υπήρχε καμία επίσημη πληροφόρηση δε. Ταυτόχρονα, η εταιρεία Sony, δεν μπορούμε να πούμε ότι τα τελευταία χρόνια τα «πηγαίνει» καλά. Από αυτοκράτειρα των videogame επί 12 συναπτά έτη (1994-2006), λόγω λίαν λανθασμένων χειρισμών, κατέληξε να προσπαθεί να ανταγωνιστεί τις αντίπαλες προτάσεις των Microsoft Xbox 360 και Nintendo Wii, σε επίπεδο πωλήσεων (που αυτές έχουν νόημα για μια εταιρεία). Οι πωλήσεις μέχρι σήμερα του PS3 (γύρω στα 77 εκατομμύρια κονσόλες) δεν αντιστοιχούν σε καμία περίπτωση την κολοσσιαία παρουσία του προκατόχου του – το PS2 ξεπέρασε τις 150 εκατομμύρια κονσόλες!

Έτσι λοιπόν, μετά από πέντε χρόνια ύπαρξης του PS3 (τέλη 2011), με αρκετά προβλήματα στην εταιρεία, χωρίς καμία ανακοίνωση για την επόμενη κονσόλα και με ισχυρό ανταγωνισμό, είχαν αρχίσει να «ζώνουν τα φίδια» τους χρήστες. Πλέον όμως ούτε ανησυχίες πρέπει να υπάρχουν, ούτε φίδια – ούτε δράκοι: το PlayStation 4 ανακοινώθηκε με πλήρη επισημότητα!

Η παρουσίαση που παρέθεσε η Sony εχτές 20 Φεβρουαρίου 2013 6:00 μμ στη Νέα Υόρκη (ώρα Ελλάδας 1:00 πμ ξημερώματα 21 Φεβρουαρίου), είχε την εντυπωσιακή διάρκεια των περίπου τριών ωρών. Αυτά που είδαμε κυριολεκτικά δεν περιγράφονται: από τα (λίγα) τεχνικά χαρακτηριστικά, το νέο χειριστήριο (joypad), τις νέες δυνατότητες στην επικοινωνία με τον χρήστη (αλλά κι εκείνος με εκατομμύρια άλλων μελλοντικών χρηστών PS4), έως τα απαράμιλλα γραφικά των παιχνιδιών που προσφέρουν ασύγκριτη εμπειρία διασκέδασης. 

Ας ξεκινήσουμε από τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα οποία ομολογουμένως δεν δόθηκαν στην δημοσιότητα με «το κιλό». Αντιθέτως ο εκπρόσωπος της Sony επί σκηνής αναφέρθηκε επιγραμματικά σε αυτά, επισημαίνοντας τι προσφέρουν ως τελική αίσθηση στον χρήστη, αυτό που είναι δηλαδή και το «ζουμί» της όλης υπόθεσης μιας κονσόλας. Έτσι λοιπόν έχουμε τα παρακάτω:

- Κεντρικός επεξεργαστής: AMD x86-64 «Jaguar» 8 πυρήνων, με επιπλέον ισχυρό τσιπ γραφικών πολλαπλών δυνατοτήτων (εξομοίωση Φυσικής, φωτισμού κλπ), το οποίο μπορεί να «ξαλαφρώσει» τον βασικό επεξεργαστή από αυτές τις «βαριές» δουλειές.

- Πανίσχυρο AMD τσιπ γραφικών: χωρίς να έχει ανακοινωθεί, κατά πάσα πιθανότητα, είναι μια «ειδικά μαγειρεμένη» έκδοση της σειράς Radeon 10000 που ακόμα δεν έχει εμφανιστεί ως κάρτα γραφικών για υπολογιστές (απέχει τουλάχιστον 1 χρόνο ακόμα), με 18 «Υπολογιστικές Μονάδες» (Compute Units). Κάθε τέτοια μονάδα, είναι ουσιαστικά ένας μινι-σταθμός επεξεργασίας γραφικών, με μυριάδες υπο-επεξεργαστές, αφοσιωμένους στην παραγωγή ιδιαίτερα ποιοτικών γραφικών και εφέ. Η εκτιμώμενη δύναμη μόνο αυτού του τσιπ ανέρχεται στις 1,84 τρισεκατομμύρια μαθηματικές πράξεις το δευτερόλεπτο (το PS3 καταφέρνει περί τις 265 δισεκατομμύρια πράξεις για να καταλάβουμε το μέγεθος της διαφοράς).

- Κεντρική Μνήμη: 8 ολόκληρα GigaByte ειδικού τύπου μνήμης για γραφικά GDDR5. Η μνήμη πλέον, είναι κοινή για όλα τα τσιπ του PS4, σε αντίθεση με την αρχιτεκτονική διαχωρισμένης μνήμης του PS3 (άλλη για τον κεντρικό επεξεργαστή, άλλη για το τσιπ γραφικών). Έτσι, οι προγραμματιστές θα μπορούν να εκμεταλλευτούν πολύ πιο εύκολα την «δύναμη» του PS4 σε σχέση με το PS3, προσφέροντας στους μελλοντικούς χρήστες της κονσόλας πολύ πιο γρήγορα απ΄ ότι στο παρελθόν, άκρως εντυπωσιακά παιχνίδια.

- Σκληρός δίσκος μεγάλης αλλά άγνωστης ακόμα χωρητικότητας, Blu-ray (και DVD) drive, θύρες USB 3.0, HDMI έξοδο εικόνας - ήχου (συνοδεία αναλογικής σύνδεσης και οπτικής ίνας), συνδεσιμότητα μέσω Ethernet (1Gbit), Wi-Fi b/g/n και Bluetooth 2.1+EDR, θύρα «AUX» αποκλειστική για την κάμερα PlayStation 4 Eye.



- DUALSHOCK 4: είναι το νέο, επανασχεδιασμένο joypad της κονσόλας, με ιδιότυπες λειτουργίες (περισσότερα παρακάτω), ειδικό πάνελ αφής με αναγνώριση δύο δακτύλων και μηχανικό κουμπί (όταν πιεστεί η επιφάνεια), μικρόφωνο, θύρα για σύνδεση ακουστικών, USB θύρα για φόρτιση. Επιπλέον, διαθέτει και μια φωτιζόμενη μπάρα στο πίσω μέρος, ώστε να προσφέρει αναγνώριση 3D κίνησης του χειριστηρίου στον χώρο, μέσω των 3 αξόνων επιταχυνσιόμετρου και γυροσκοπίου που έχει στο εσωτερικό του, σε συνδυασμό με την αναγνώρισης της κίνησης από την ειδική κάμερα «PlayStation 4 Eye». Όλα τα άλλα κουμπιά -εκτός των Start και Select που πλέον απουσιάζουν- παραμένουν ίδια. Τα δύο joystick έχουν υποστεί ένα λίφτινγκ, φέροντας πλέον μια κοιλότητα στην κορυφή τους, ώστε να μην γλιστρούν οι αντίχειρες του χρήστη. Επίσης, δύο νέα κουμπιά κάνουν την εμφάνισή τους, στα πλαϊνά της επιφάνειας αφής, το Share και το Options. Για το δεύτερο δεν δόθηκαν λεπτομέρειες, όμως για το πρώτο όχι μόνο έγινε περιγραφή της λειτουργίας του, αλλά μπορούμε να πούμε ότι αυτό που κάνει είναι άκρως εντυπωσιακό – θα αναλύσουμε την εν λόγω λειτουργία στη συνέχεια. Τέλος, το βάρος έχει περιοριστεί στα μόλις 210 γραμμάρια.



- PlayStation 4 Eye: η νέα κάμερα που θα συνοδεύει κάθε PlayStation 4 στο πακέτο αγοράς. Διαθέτει δύο στερεοσκοπικούς φακούς και τέσσερα ειδικά μικρόφωνα. Προσφέρει πολλαπλές δυνατότητες (όπως αυτόματη αναγνώριση προσώπου του χρήστη και εισαγωγή στο δικό του λογαριασμό / account, φωνητική/βίντεο συνομιλία με άλλους χρήστες PS4) και μπορεί να συλλάβει βίντεο, μάλιστα χωρίς συμπίεση (που μειώνει την ποιότητα) με ανάλυση 1280x800 γραμμές και ρυθμό 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο.

Ωραία και όμορφα όλα αυτά – τίποτε όμως δεν έχει σημασία σε μια κονσόλα, αν δεν υλοποιείται ορθά και κυρίως άμεσα. Αναφερόμαστε στο Λειτουργικό Σύστημα (ή αλλιώς Operating System, εν συντομία OS) του PlayStation 4. Σε αυτό το σημείο, πρέπει να ομολογήσουμε ότι η Sony συμμορφώθηκε πλήρως. Παρελθόν αποτελεί η άργητα του τωρινού OS του PS3 κατά την διάρκεια που παίζουμε ένα παιχνίδι – πατώντας το γνωστό κουμπί «PS» στο DUALSHOCK 4, μεταφερόμαστε άμεσα στο OS του PS4 και το παιχνίδι που παίζαμε, έχει «παγώσει», περιμένοντάς μας να συνεχίσουμε από εκεί που το αφήσαμε, όταν τελειώσουμε με αυτό που θέλαμε να κάνουμε στο OS. Τι όμως μπορούμε να κάνουμε; Πράματα και θάματα είναι η αλήθεια, που μέχρι τώρα ήταν ανήκουστα στον τομέα των κονσολών. Μπορούμε για παράδειγμα, να «παγώσουμε» το παιχνίδι που παίζουμε – ας πούμε ένα τίτλο αγώνων οδήγησης, να μεταβούμε στο ηλεκτρονικό κατάστημα της Sony απ΄ όπου θα αγοράσουμε μια νέα πίστα ή/και ένα νέο αμάξι, να επιστρέψουμε στο παιχνίδι μας «ξεπαγώνοντάς» το και επιτόπου να δούμε αυτά που αγοράσαμε.

Μέχρι σήμερα, για να γίνει αυτή η απλή διαδικασία, θα έπρεπε να τερματίσουμε εντελώς το παιχνίδι (quit), να πάμε στο διαδικτυακό κατάστημα και να αγοράσουμε ότι θέλουμε, έπειτα να περιμένουμε να «κατέβει» (download) στον σκληρό δίσκο του PlayStation 3, ακολούθως να εγκατασταθεί (install) και τότε μόνο, θα ξαναφορτώναμε (loading) τον τίτλο, για να δούμε αυτά που αγοράσαμε. Με το PlayStation 4 όλα τα παραπάνω μπαίνουν στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας, καθώς όλα γίνονται άμεσα, εύκολα και απλά. Νομίζετε ότι τελειώσαμε; Ούτε καν στην μέση δεν φτάσαμε, καθώς τόση πολλή δουλειά και μελέτη έχει ρίξει η Sony στο σύνολο υπηρεσιών και δυνατοτήτων του PlayStation 4.

Παραπάνω αναφέραμε ότι το DUALSHOCK 4, η επίσημη ονομασία του νέου joypad για το PS4, διαθέτει ένα κουμπί «Share» - τι κάνει όμως αυτό το μαγικό κουμπάκι; Πολύ απλά, τόσο όσο διαβάζεται, πατώντας το ο χρήστης μπορεί να «συλλάβει» φωτογραφίες και βίντεο του παιχνιδιού που παίζει ανά πάσα ώρα και στιγμή! Μάλιστα, παρέχεται η δυνατότητα να κόψει – ράψει ή/και να προσθέσει γραπτά σχόλια στις «απαθανατίσεις» του και στη συνέχεια να τις «ανεβάσει» (upload) σε δημοφιλείς υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (Youtube, FaceBook κλπ). Το σημαντικότερο στοιχείο όμως όλων είναι το εξής: όλα αυτά γίνονται κατά την διάρκεια του παιχνιδιού (με την άμεση διαδικασία «παγώματος - ξεπαγώματος»), χάρη στο κουμπί Share και την άψογη σύσταση του OS που διαθέτει το PlayStation 4.

Ας περάσουμε τώρα στην εταιρεία Gaikai, που αγοράστηκε και ενσωματώθηκε στο οπλοστάσιο της Sony πριν από 8-9 περίπου μήνες. Η εν λόγω εταιρεία προσφέρει «ροή» ή αγγλιστί streaming. Ως «ροή» εννοούμε την αποστολή «υλικού» (παιχνιδιού, βίντεο, ήχου, οτιδήποτε δηλαδή) στην οθόνη μας, μέσω Διαδικτύου. Για παράδειγμα, η χθεσινή παρουσίαση του PlayStation 4 προσφέρθηκε στους απανταχού ενδιαφερόμενους, μέσω streaming video, ώστε να μπορέσουν να την παρακολουθήσουν όλοι, από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη, αρκεί να είχαν μια συσκευή (κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή, PS3, ταμπλέτα) και να ήταν συνδεδεμένοι στο Internet. Τι σχέση όμως μπορεί να έχει η Gaikai με το PlayStation 4; Μέγιστη, όπως αποδεικνύεται.

Με την αρωγή της τεχνογνωσίας της και σε συνδυασμό με το ανανεωμένο πάθος της Sony για την νέα κονσόλα, ανοίγουν τεράστιοι ορίζοντες παροχών και εξυπηρετήσεων για τον υποψήφιο χρήστη του PlayStation 4. Φανταστείτε το παρακάτω: παίζετε το παιχνίδι της αρεσκείας σας και αν έχετε ενεργοποιήσει (επιτρέψει) την αποδοχή μηνυμάτων από φίλους-χρήστες, τότε θα μπορείτε να λάβετε μηνύματα (και να απαντήσετε σε αυτά) κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. «Μα το κάναμε και με το PS3 αυτό» θα πείτε και πολύ σωστά μάλιστα. Μόνο που με το PS4, δεν περιορίζεστε σε μηνύματα μεταξύ φίλων. Πέραν της φωνητικής συνομιλίας (ή/και μέσω βίντεο), θα μπορεί ο φίλος-χρήστης να παρακολουθεί την πορεία σας στο παιχνίδι, βλέποντάς το την ίδια στιγμή μέσω βίντεο στο δικό του PS4. Ακόμα καλύτερα και εντυπωσιακότερα: ο φίλος, θα μπορεί να αναλάβει τον χειρισμό του παιχνιδιού, ώστε να σας «ξελασπώσει» από δύσκολες καταστάσεις! Η Gaikai όμως δεν σταματά εδώ: σε βάθος χρόνου, ο στόχος είναι τα παιχνίδια του PS1, PS2 και PS3 να προσφέρονται στο PS4 μέσω streaming, ώστε η νέα κονσόλα να διαθέτει ολόκληρη την βιβλιοθήκη τίτλων της οικογένειας επιτραπέζιων κονσολών PlayStation. Κυριολεκτικά οι δυνατότητες του συνδυασμού Gaikai και PlayStation 4, είναι αμέτρητες – αρκεί να υλοποιηθούν ορθά φυσικά και με απλοϊκό τρόπο.

Βέβαια, μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στην εποχή των πανίσχυρων και λίαν εξυπηρετικών έξυπνων κινητών τηλεφώνων και συσκευών τύπου ταμπλέτας, ενώ παράλληλα έχουμε και την φορητή κονσόλα Sony PS Vita. Η Sony κάθισε και σκέφτηκε, ότι δεν πρέπει να πάει «κόντρα» σε αυτή την εξελικτική πορεία της τεχνολογίας, αγνοώντας της προσφορές της στον σύγχρονο καταναλωτή. Έτσι, εφοδίασε το PlayStation 4 με δυνατότητα επικοινωνίας με το PS Vita, τα κινητά τηλέφωνα και τις ταμπλέτες Apple / Android. Ο χρήστης, θα μπορεί να χειρίζεται το PlayStation 4 μέσω αυτών των συσκευών, εύκολα και απλά. Ένα γρήγορο παράδειγμα: παίζετε έναν τίτλο περιπέτειας – εξερεύνησης και αποφασίζετε ότι θέλετε να αγοράσετε περαιτέρω εξοπλισμό στον χαρακτήρα του παιχνιδιού: χωρίς να σταματήσετε την ροή του παιχνιδιού, με την ταμπλέτα / κινητό σας, μπορείτε να μπείτε στο διαδικτυακό κατάστημα όπου θα κάνετε τις αγορές σας και απευθείας αυτές να εμφανιστούν στο παιχνίδι! Άλλο παράδειγμα: χάρτες, οπλοστάσια, γκαράζ αυτοκινήτων και γενικότερα ότι εμπνευστούν οι προγραμματιστές των παιχνιδιών, μπορεί να εμφανιστεί στην «δεύτερη οθόνη», ήτοι αυτή του PS Vita ή του κινητού τηλεφώνου / ταμπλέτας. Εννοείται, ότι ο χρήστης χάρη στην φορητότητα των κινητών/ταμπλετών, μπορεί να έχει πρόσβαση στο διαδικτυακό κατάστημα, στον λογαριασμό του (τρόπαια, στατιστικά) αλλά και στους φίλους-χρήστες PS4, απ΄ όπου και αν βρίσκεται, αρκεί να έχει πρόσβαση στο Internet. Απώτερος στόχος των Gaikai και Sony, είναι να παίζουμε τα παιχνίδια του PS4 (και PS1, PS2, PS3) σε πάσα συσκευή, ενώ αρχικά, η δυνατότητα αυτή θα προσφέρεται μέσω του PS Vita για τους τίτλους της νέας κονσόλας.

Φυσικά, για το τέλος αφήσαμε ένα εντυπωσιακό στοιχείο του PS4, την ημερομηνία έλευσης, την τιμή και βέβαια τα παιχνίδια. Το στοιχείο, είναι η δυνατότητα να θέσουμε το μηχάνημα σε κατάσταση αναμονής (σε αντίθεση με πλήρη απενεργοποίηση ή αλλιώς shutdown). Τι εστί αυτό; Πολύ απλά, παίζουμε ένα παιχνίδι και αποφασίζουμε ότι πρέπει να κλείσουμε το PS4: πατάμε το κατάλληλο κουμπάκι στο DUALSHOCK 4 και αυτομάτως το μηχάνημα μπαίνει σε κατάσταση αναμονής. Έτσι, όταν επιστρέψουμε σε αυτό, λαμβάνουμε δύο ευκολίες - η μια είναι ότι το μηχάνημα ενεργοποιείται άμεσα με το πάτημα του κουμπιού και η άλλη είναι, ότι το παιχνίδι συνεχίζει ακριβώς από εκεί που το αφήσαμε, χωρίς να απαιτείται το φόρτωμά του (loading) από την αρχή. Η ημερομηνία έλευσης του PlayStation 4, δεν ανακοινώθηκε με λεπτομέρεια όπως και δεν μας έδειξε η Sony την σχεδίαση/design της κονσόλας, όμως αποσαφηνίστηκε ότι θα διατεθεί στα καταστήματα των ΗΠΑ τα ερχόμενη χειμερινή εορταστική περίοδο του 2013 – καθαρά δική μας εκτίμηση, προς Ευρώπη και στα μέρη μας θα έρθει λίγους μήνες αργότερα, περί τον Μάρτιο του 2014. Τιμή όπως ήταν αναμενόμενο, δεν ανακοινώθηκε, άλλωστε είναι πολύ νωρίς ακόμα, εντούτοις οι φήμες κάνουν λόγο ότι η Sony δεν πρόκειται να επαναλάβει την υψηλή τιμή των 600 ευρώ του PS3 (με το σκανδαλώδες Ελλάδα-καπέλο των 660 ευρώ), τοποθετώντας την τιμή της νέας κονσόλας στα 450 δολάρια και 550 δολάρια το πολύ, για δύο μοντέλα PS4 (ίσως με διαφορετική χωρητικότητα σκληρού δίσκου;). Αν στην χώρα μας, «φάμε» και πάλι καπέλο στην τιμή, αυτό μένει να αποδειχθεί. Και τώρα, περνάμε στα παιχνίδια, για τα οποία δεν χρειάζεται να πούμε πολλά λόγια, καθώς μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις, πόσο μάλλον όταν είναι βίντεο. Ας υποδεχτούμε λοιπόν τη νέα εποχή της οικογένειας PlayStation, δια της νέας κονσόλας, που τόσα πολλά έχει να προσφέρει στο εγγύς μέλλον. Καλή σας «όρεξη»! Zougla.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Labels

Copyright © 2012 Afroditaki's World / Template by : Urangkurai